Lenge leve kollektiv hukommelse og det historiske minnet.
Hvert land har sitt nasjonale traume. Søndag denne uka markerer vi vårt
eget, etter alt å dømme med stor grad av verdighet. I dag er det 76 år siden
den spanske borgerkrigen brøt ut. Spanias traume. Neste uke er det 75 år siden en
ung tyskfødt fotograf, kjent som Gerda Taro, ble drept av en stridsvogn ved
Brunete nær Madrid. Sammen med kjæresten Robert Capa dokumenterte hun triumfer
og tragedier i regjeringskontrollert område. De tok bilder for evigheten. Den
vakre romanen Vente på Robert Capa av
Susana Fortes (kom nylig på
norsk) handler om akkurat dèt. For et par
år siden dukket det opp en koffert i Mexico City med 4.500 (!) ukjente negativer
fra Capa og Taros tid i Spania. (http://www.bazarforlag.no/tittel/vente-pa-robert-capa/6303). "La Maleta Mexicana" (den meksikanske
kofferten) er en ren skattkiste. (http://www.maletamexicana.com/spanish/)
Capa og Taro er også historien om minne og glemsel. Lenge trodde man Capa
tok nesten alle bildene, men etter hvert er Gerda Taro kreditert flere av
blinkskuddene fra 1936-37. Hennes navnesøster Gerda Grepp, norsk småbarnsmor, gjorde
samtidig en formidabel innsats i det krigsherjede Spania. Hun skrev i
Arbeiderbladet direkte fra frontlinjen i Madrid, Málaga og Bilbao. De to var på
samme alder, hadde klare fysiske likhetstrekk og mistet livet med tre års
mellomrom. Begge fikk sin velfortjente anerkjennelse lovlig sent.
Robert Capa ble kjent som verdens fremste krigsfotograf, ikke minst grunnet
bildene fra første linje i Spania og D-dagen i Normandie. Ved flere anledninger
befant han seg på samme sted til samme tid som en annen fotograf, katalanske Agusti
Centelles, tidvis omtalt som "Den spanske Capa". Den ene rapporterte
fra krigen, den andre levde i den. Den ene reiste videre til nye oppdrag, den
andre ble preget av krigen livet ut. På nyåret 1939, da krigen var tapt og Barcelona
og Catalonia falt i Francostyrkenes hender, var Centelles en av mange hundre
tusen som krysset grensepassene i Pyrinèene til fots. På fransk side ble han sammen
med 16.000 landsmenn sendt til Bram, en nyopprettet konsentrasjonsleir. Begge fotograferte
i Bram; Capa som gjest, Centelles som fange. Med seg i fangenskap hadde han en
koffert, i likhet med den nå verdenskjente "Meksikanske kofferten"
fylt til randen med negativer fra krigssonen. Sterkt svekket voktet Centelles sin
koffert under det krevende fangeoppholdet som varte til september 1939. Da han
slapp ut, gjemte han kofferten i et hus i den franske byen Carcassonne før han
i 1944 vendte tilbake til hjemlandet. Der ventet flere års husarrest og
yrkesforbud. I 1976, året etter diktator Francos død, reiste Agusti Centelles
til Frankrike og hentet kofferten med sine enestående bilder.
Uten sammenlikning med Capa/Taro og Centelles` kofferter, men likevel: I
2006, da Rolf Sæther og undertegnede jobbet med en bok om Norge og den spanske
borgerkrigen, kom vi over en bag med tre gamle album på et loft på St. Hanshaugen.
Den inneholdt 400 ukjente fotografier fra Spania 1937. En liten skatt. Bilder,
mange av høy kvalitet, fra Madrids skyttergraver, av seierssikre regjeringstropper,
nyopererte militssoldater, søte barn og blide skandinaver. Fotografen, doktor
Gunnar Finsen, var en av de norske helsearbeiderne som for 75 år siden frivillig
jobbet ved det svensk-norske krigssykehuset i Alcoy. Samlingen er for lengst
overlevert Arbeiderbevegelsens Arkiv og Bibliotek (http://www.arbark.no). Flere av bildene er utstilt i
Alcoy og det jobbes med tilsvarende her hjemme.
Det historiske minnet er uendelig viktig. Taro, Capa, Centelles, Grepp og
Finsen bidro hver på sitt vis til at det for oss i dag er mulig å gjøre ordene
i Inger Hagerups Spaniadikt til våre: Alltid,
alltid huske – aldri, aldri glemme.
Teksten sto på trykk på side 2 i Klassekampen onsdag 18.juli 2012
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar