fredag 25. august 2017

#BarceLove: Tårer i Håpets hovedstad

Nok en by under angrep. Nok en gang er hektiske bygater forvandlet til et inferno av frykt og lemlestelse. Nok en gang sørger vi over terrorens ofre. Nok en gang spør vi: Tar det aldri slutt?
Denne gang Barcelona. Ifølge magasinet Forbes en av verdens 10 mest besøkte byer. I mine øyne byen som har alt: lange sandstrender, godt klima, fantastisk mat, ubeskrivelig arkitektur, fremragende kunstnere, selvbevisste og stolte innbyggere, verdens beste fotballag og en utrolig fascinerende historie.

Håpets hovedstad

For å gjøre en vri på mottoet til FC Barcelona, "Mer enn en klubb": Barcelona er mer enn en by. Barcelona er en hovedstad uten land. Storbyen ved Middelhavets bredd med røtter tilbake til romeren Barcino, har gjennom århundrene ligget i konflikt med hovedstaden Madrid. Ropet om løsrivelse blir stadig høyere og antallet selvstendighetsflagg vaier fra stadig flere balkonger, år for år. Begge byene har de siste årene vært gjenstand for nådeløs terror. 191 mistet livet og 2.000 ble skadet i bombeangrepene i Madrid våren 2004.

Barcelona har en dramatisk og ikke rent lite tragisk historie. Eduardo Mendozas berømte roman om tida mellom de to verdensutstillingene i 1888 og 1929, som formet det moderne Barcelona, kalte han Miraklenes by. Men det er i sannhet også "tragedienes by". Torsdag 17.august ble en ny side skrevet inn i boka om Barcelonas tragedier. I skrivende stund har terrorangrepet kostet 13 mennesker livet på La Rambla, deriblant en 3-åring. En 7-åring er savnet.

Min katalanske favorittforfatter Carlos Ruiz Zafón, sier det slik: "Barcelona er en gammel by der du virkelig kan føle historiens vekt. Byen er hjemsøkt av historien. Du kan ikke gå noe sted uten å merke det". Zafóns roman om "de glemte bøkers kirkegård", Vindens skygge (2001), er en eneste lang kjærlighetserklæring til hjembyen, demokratiet og litteraturen, og åpnet for alvor mine øyne for byen.

I fjor sommer hang et stort banner fra balkongen på rådhuset i Barcelona. Teksten var "Refugees welcome!" I februar i år marsjerte 200.000 mennesker i byens gater. De demonstrerte til støtte for syriske flyktninger og protesterte mot at høyreregjeringen i Madrid tok imot kun 1.100 flyktninger. Først i demonstrasjonstoget gikk Ada Colau, byens radikale, kvinnelige ordfører. I sin tale sa hun at "Det er svært viktig for Barcelona å være Håpets hovedstad i et usikkert Europa der fremmedfrykten øker". Det er altså i hjertet av Håpets hovedstad terroristene valgte å slå til denne gang.

Livsnerven
Ovenfra, fra den gamle taubanen fra stranda opp til Montjuic-høyden, ser man Ramblaen tre seg som en grønn tråd halvannen kilometer opp gjennom byen. Den brede gågata mellom trærne er et sted "alle" besøker, skjønt den er selve definisjonen på en "turistfelle" - og på langt nær den triveligste delen av byen.
Ingen steder merker du historiens vekt tyngre enn langs La Rambla. De litterære referansene til gata er nær sagt utallige. I Homage to Catalonia beskriver George Orwell, som i desember 1936 dro til Spania for å kjempe mot Franco, Hitler og fascismen, møtet med Barcelona, som "overraskende og overveldende (...) Nedover Ramblaen, byens brede hovedgate der det alltid yrte av folk, ble det hele dagen og til langt på natt sendt revolusjonære sanger ut av høyttalerne. Synet av menneskemengdene var det underligste av alt".

Dette menneskehavet i hjertet av Barcelona har vært et åpenbart terrormål. 21.juli i år var jeg sammen med mine sønner på 7 og 11 år akkurat der. De småløp i nye Barcelona-trøyer med Pique og Iniesta på ryggen, fra den enorme Apple-butikken på Plaça de Catalunya, over et lyskryss og den tungt trafikkerte veien som skiller plassen fra La Rambla. Jeg kan erindre at jeg tenkte på hvor sårbart det var akkurat der plassen slutter og gågata starter. Hvorfor er det ingen sperringer her oppe, det må da være lett å bare svinge ned her, tenkte jeg.

Torsdag skjedde det. En ung mann svingte ned akkurat der. Uten nåde. Og det var ingen "ensom ulv". Et angrep få timer senere, noen mil lenger sør, kunne blitt enda mer fatalt. Uten å ønske å plassere meg selv i sentrum av tragedien, er faktum at i fjor sommer tilbragte vi en fin ferieuke i den søvnige småbyen Cambrils. Det var her angrep nummer to kom. I går våknet jeg til nyheten om at det natt til fredag fant sted et terrorangrep i byens gågate, der unge menn kjørte ned syv uskyldige mennesker. Nok en påminnelse om at vår tids terror rammer hvor som helst, når som helst og hvem som helst. Samtlige fem terrorister ble umiddelbart skutt og drept i det som må sies å være en ualminnelig effektiv politiaksjon.
Også for meg personlig er La Rambla uløselig knyttet til terror. Om ettermiddagen fredag 22.juli 2011 satt jeg i en av de trange sidegatene øverst i La Rambla, da terroren rammet vårt eget land. Jeg løp så fort jeg kunne, tvers over La Rambla og ned i leiligheten i Barrio Gotic, og fulgte dramaet minutt for minutt. Etterhvert kom livstegn fra gode AUF-kamerater i livsfare på Utøya. Mange venner mistet livet i terroren på Utøya.  

Vi vil ikke gi opp

Barcelona er fotball. Og fotball er Barcelona. Den øverste delen av La Rambla, der terroristene meide ned sine ofre, er tett knyttet til katalanernes stolthet, Futbol Club Barcelona.  Et lite stykke ned i gata står nemlig den lille Canaletes-fontenen. Det er her "Culés", den harde kjerne Barca-supportere, feirer lagets triumfer. Legenden sier at den som drikker vann fra Canaletes-fontenen vil returnere til Barcelona. Jeg har drukket vann der. Og jeg kommer tilbake.

Etter angrepet i Barcelona har avskyresolusjoner kommet fra fjern og nær. I mine øyne er ordene som Lionel Messi, verdenshistoriens største fotballspiller, la ut på Twitter, de mest velvalgte: "Vi vil ikke gi opp. Vi er mange flere som vil leve i en fredelig verden, uten hat, der respekt og toleranse er grunnlaget for vår sameksistens".

Hverdagen vil innhente også Barcelona. La Rambla fylles av liv. Livet vil gå videre. Barcelona er og vil forbli mine gleders by. Håpets hovedstad.



Artikkelen sto på trykk i VG lørdag 19.august 2017, to dager etter terrorangrepet.

3 kommentarer:

Donna Burkley sa...

Min endeløse ros går til denne dybe charmer, der er værd at efterligne. Tak doktor. Hej gutter, jeg hedder Donna 38. Jeg bor i San Francisco-bugten i Californien. Mit følelsesmæssige liv tog en stor drejning og er blevet velsignet, siden jeg blev henvist til ham af en familieven, der blev søster, smerten var så uudholdelig, det traumatiserede mig, fordi jeg havde smerter, havde urolige nætter, der næsten gjorde mig elendig for omkring et år før mit møde med Dr. Egwali, der hjalp med at genoplive det, jeg troede var væk. Tro i første omgang var jeg også i vantro på grund af mine forskellige møder med en række spellcastere og hjemmesider, alt sammen på vej til at bringe min yndige mand tilbage til mig, jeg har altid været stærk og vidste, at der måtte være et pålideligt sted at hjælpe mit eget ægteskabelige traume for det bragte faktisk så meget kaos. Kathy fandt Dr. Egwalis artikel og gav mig den, jeg kontaktede ham og forklarede, hvad jeg gik igennem, han sagde, at han var nødt til at udføre visse ritualer, hvoraf alle de nødvendige procedurer blev fulgt, lige siden disse ritualer blev gjort, har vores liv været så farverig, han har siden været min ideelle mand og kærlige over for mig og vores børn .. Tak igen læge, du kan slutte dig til ham på et hvilket som helst af disse medier og være en lykkelig sjæl, da jeg håber at finde held!

Viber / WhatsApp: +2348122948392
E-mail: dregwalispellbinder@gmail.com

Anonymous sa...

Efter at have været i et forhold med Jake i fem år, brød han op med mig, jeg gjorde alt for at bringe ham tilbage, men alt var forgæves, jeg ville have ham så hårdt på grund af den kærlighed, vi delte, jeg bad med alt, jeg lavede løfter, men han nægtede. Jeg forklarede mit problem til nogen online, og de foreslog, at jeg kontaktede en stavekontrol, der kunne hjælpe mig med at trylleformulere for at bringe det tilbage, men jeg er den type, der ikke tror på stavningen, men det blev uudholdeligt. men for at prøve det, hvordan jeg kontaktede Dr. Egwali, sendte jeg ham en e-mail, han forsikrede mig om, at alt vil være fint inden for få dage, at min eks vender tilbage til mig i dage, hvor vi fortsatte, han kastede kærlighedsformularen og overraskende næste dag var det omkring kl. , min eks ringede til mig, jeg var så overrasket, at jeg besvarede opkaldet, og alt, hvad han sagde, var at han var så ked af alt, hvad der skete, at han ville have mig til at komme tilbage til ham, så han savner mig så meget. Jeg var så glad, og jeg gik til ham, så vi begyndte at leve lykkeligt sammen igen. Siden da har jeg lovet, at enhver, der gennemgår smerter i deres forhold, får høre om ham. Jeg henviser alle dem, der har brug for en ægte og magtfuld trylleformand til ham, han er blevet testet og betroet.
Mail: Dregwalispellbinder@gmail.com eller du kan kontakte ham via whats-app / viber +2348122948392

Anonymous sa...

Til alle, der læser dette, skal du have tro og et højt niveau af positivitet, fordi der er større kræfter på arbejde, end du nogensinde kan forestille dig. Det vil blive bedre, når du tror og handler på det, og derefter vil hver af dine situationer gradvist transformere til det bedre. Jeg fik tingene restaureret med min ægtefælle efter et møde med DR EGWALI. Min forening blev ødelagt af uovervindelige kræfter, der ikke vidste, at mit ægteskab var hovedmålet, vi havde vedvarende problemer uden at løse dem, men tingene kom sig efter DR EGWALIs ankomst, fordi vi er glade og lever i fred, uden tvivl vil jeg stærkt anbefale at dem, der har brug for det, virker godt, det er virkelig troværdigt for alle problemer, du støder på, uanset om det er kærlighed, beskyttelse, penge eller psykiske kræfter. DR EGWALI er den ægte vare. Send ham en e -mail på Dregwalispellbinder@gmail.com eller på Viber / WhatsApp +2348122948392